sunnuntaina, maaliskuuta 26, 2017

Vientiä harjoittavia pk-yrityksiä on jo neljännes


PK-yritysbarometrin mukaan 23 prosenttia suomalaista pk-yrityksistä on kansainvälistä toimintaa. Suomessa on noin 65 000 pientä ja keskisuurta yritystä, jotka vievät tavaroita tai palveluja tai harjoittavat muuta toimintaa ulkomailla.

Vientipotentiaalia on kuitenkin edelleen käyttämättä. Yrittäjien tavoitteena on, että tulevaisuudessa pk-yrityksistä noin 30 prosenttilla olisi kansainvälistä toimintaa. Moni yritys joutuu pakon edessä tulevaisuudessa etsimään uusia asiakkaita kotimaan markkinoiden ulkopuolelta.

Digitalisoituvassa maailmassa rajoilla on aiempaa vähemmän merkitystä. Start-upille on luonnollista, että yrityksen tuotteilla ja palveluilla tähdätään välittömästi kansainvälisille markkinoille.

EU-alueesta on vuosien mittaan muodostunut luonnollinen kotimarkkina. Voimakkaasti kasvuhaluisista pk-yrityksistä yli 50 prosenttia hakee kasvua kansainvälisiltä markkinoilta.

Työllisyyden kohtentamiseksi tarvitaan voimakasta kansainvälistä vetoapua, jotta yritykset lähtevät nykyistä enemmän investoimaan ja kasvattamaan tuotantoaan. Mitään automaattista firman oven taakse pöllähtävää veturia ei ole näköpiirissä. Kasvua tukevia työreformeja kaivataan.

  • yritysten rahoituksessa on edelleen pullonkauloja
  • monen mielestä pankkien luottopolitiikka on kiristynyt
  • aiempaa kovemmat vakuusvaatimukset ja marginaalien nousu harmittaa
  • oman pääoman vaatimus on sekin kasvanut
  • 2/3-osa yrityksistä ei suojaudu vientikaupan riskeiltä mitenkään

Lähde: PK-yritysbarometri ja KL




Lähetä kommentti